Peter
    Om en utbildning vid högskola kräver exempelvis grundläggande behörighet samt ytterligare två ämnen, så kallad särskild behörighet, måste då både den grundläggande och den särskilda behörigheten komma från samma studieform?
    Exempelvis om det krävs grundläggande behörighet + Samhällskunskap A och Historia A, kan då den grundläggande behörigheten samt Samhällskunskap A komma från studier vid folkhögskola och Historia A från Komvux?

    Mvh
    Peter

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Peter,
    just vad det gäller Folkhögskola, så är det en svår fråga - för att på Folkhögskolan får man inte betyg, man får OMDÖME. Det är inga problem om man har alla sina gymnaseibetyg från Folkhögskola, då söker man i en urvalsgrupp för dem med omdömen från folkhögskola.
    Jag tycker att din fråga bör besvaras av experter på www.antagning.se som just gör antagning till högskola/universitet.
    Jag ser problemet just i det faktum att betyg i kurser som krävs för behörighet bör även räknas in i Jämförelsetal och man kan (som regel i alla fall) inte omvandla omdöme från folkhögskola till betyg - och på så sätt så går det inte att räkna ut jämförelsetal i detta fallet, när en av kurserna lästes på en folkhögskola.
    Jag tycker du bör vända dig till Antagning.se med din fråga.

    Förslag på lösnngar (i fall du får ett NEJ från Antagning.se):
    1. gör prövning i kursen (om du har kunskaper, då kan du få godkänt betyg genom prövningen);
    2. gör högskoleprovet - då kan du konkurrera om utbildningsplats på högskola med resultatet av högskoleprovet.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla, Förlåt om jag uttryckte mig otydligt, jag har grundläggande behörighet samt samhälle A från folkhögskola och jag vet att det då handlar om ett samlat omdöme. Vad jag undrade var att om jag nu vill söka en utbildning som även kräver Historia A, kan jag då få den behörigheten genom att genomföra den kursen på Komvux? Högskoleprovet är väl inte relevant i det fall jag inte uppfyller behörighetskraven för antaning vid utbildning? Mvh
    • Milla : Med Högskoleprovet menade jag att i fall du genom "blandade betyg" från olika studieformer påvisar att du är BEHÖRIG men att det exakta Meritvärde inte kan räknas ut pga av att just det är "blandade betyg" - och/eller att du inte passar in i varken sig urvalsgrupp som söker på betyg eller de som söker på omdöme från folkhögskola, då kan du söka i den gruppen som söker på resultatet av Högskoleprovet. Det är så jag menade. Jag var också otydlig. På den punkten kan vi "ta varann i hand". *L* :-) Fortfarande tycker jag att du kan få bäst svar från Antagning.se där experter på antagning till högskola sitter. Mvh Milla SYV på Fragasyv.se