M

    Hej! Jag undrar om vuxenutbildningen måste erbjuda distansundervisning?
    Enligt skolverket ska Komvux erbjuda individanpassad undervisning.

    Detta låter för mig som att då ska möjligheten att läsa både på plats och distans finnas (om det går).

    Men jag har hört om personer som tvingas avstå att läsa upp sina gymnasiebetyg då deras Vuxenutbildning endast erbjuder dem möjligheten att läsa vissa kärnämnen på plats eller ”flex” som innebär minst 3 ggr på plats i veckan och inte köper in kurserna på distans från andra utbildningssamordnare.

    Vilket gör de omöjligt för personer med barn/jobb att kunna kombinera det med studier.

    Får det vara så? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej M!
    Du ställer en skol-Juridisk fråga och vi kan därför inte svara på den här på FRåGA SYV.; vi är inte jurister utan endast allmänna studie- och yrkesvägledare. Du behöver få svar från en jurist och jag råder dig kontakta Skolverkets juridiska avdelningen. De konkreta klagomålen kan man annars framföra till Skolinspektionen; läs gärna information på skolinspektionen.se/rad-och-vagledning/missforhallanden