Maria
    Måste man ha A och B för att komma in?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Maria,
    om jag förstår dig rätt, så är du intresserad att få veta vilka betyg som behövs för att komma in på Samhällsvetenskapsprogrammet /inriktning Beteendevetenskap/.

    Så Samhällsvetenskapsprogrammet söker du till PROGRAMMET och inriktning väljer du till å k 2 /varför skolorna ofta önskar att man anger "önskad inriktning" redan vid ansökan till å k 1 - är det för skolans egen planering/.
    Nästa fråga är - BEHÖRIGHET: för att bli behörig att söka till SA /Samhällsvetenskapsprogrammet/ bör en elev ha minst betyg E i följande grundskoleämnena: svenska, engelska, matematik, geografi, historia, samhällskunskap, religionskunskap + 5 andra valfria ämnen.
    Blir man behörig, konkurrerar man sedan med alla andra elever som kommer att söka samma program på samma skola om de platser som kommer att erbjudas.
    Och vi vet inte idag vilka elever med vilka betyg kommer att söka SA på just samma skolor som du också vill söka. Antal utbildningsplatser kan också ändras mot tidigare år - både minska och öka. Det är därför omöjligt att säga vilka betyg som kommer att krävas - för att de betygen är ännu ej satta (de kommer att sättas i slutet på maj 2015 och vi är i slutet på oktober 2014 nu).
    Mitt råd är att söka till många olika skolor (prioritera i först hand den skolan som du helst vill komma in på); kämpa för så höga betyg som möjligt - vilket ökar dina chanser att komma in på en av dina högre prioriterade alternativ.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=18&variant=&school_type=&view=list&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id= kan du se presentationer av de skolorna i Stockholm som erbjuder SA, Beteende-inriktning till nästa års antagning.
    Sök till MÅNGA OLIKA SKOLOR - till alla skolor som ligger inom pendlingsavstånd från din bostad.

    En annan möjlighet är att söka till Riksrekryterande utbildningar - dit elever från hela landet kan söka.
    Just SA /Beteende/ är det bara en skola http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium som har Riksrekrytering. På den skolan är det distansstudier, dvs man läser hemifrån. Det är några få obligatoriska träffar, men annars studerar man hemifrån.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV