Ad

    Hej jag läser på socionomprogrammet och är intresserad av att fortsätta senare när jag är examinerad. Jag är inne på att läsa min master som är kopplad till socionomyrket. Jag vet att man kan läsa en master i socialt arbete, men finns det någon annan typ av inrikting som är på master nivå för socionomer, och ifall att jag väljer att läsa master i socialt arbete vad kan jag arbeta med senare om jag inte vill arbeta som socialsekreterare osv? Kan man tex bli psykoterapeut??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vad som gäller för att kunna - i Sverige - jobba som psykoterapeut --- var god läs på Framtid.se/yrke/psykoterapeut och så vitt jag vet krävs inte att man har läst masterprogram och om man har läst masterprogram underlättar det inte (om man vill bli psykoterapeut) utan det är Psykoterapeutprogrammet som man behöver komma in på. Läs mer (bland annat om utbildningsvägen) på Framtid.se/yrke/psykoterapeut

    Vad gäller masterprogrammen
    Vänd dig gärna till studievägledare på den institutionen där du läser nu. Se också utbud på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu
    Utbud av utbildningar förändras. Även om du ska kunna söka masterprogrammen till våren 2021, så blir utbudet fastställt först till 15 september 2020.

    Vad kan man göra efter masterprogrammet (med masterexamen)?
    En väg att gå är mot forskning och att kunna undervisa på högskolenivå (som högskolelärare).
    En annan - söka jobb som utbildnigsadministratör på högskolor och universitet (kanske på de institutioner - i första hand - som utbildar inom "rätt område", alltså inom socialt arbete). Vänd dig gärna till studievägledare på de institutioner där masterprogrammen ges.