Edin
    Hej! Är det möjligt att ta "master i läkemedelsutveckling" efter att ha gått 5 år för apoteksprogrammet? Får man alla behörigheter eller finns det en mer effektiv väg att gå ifall ens mål är den mastern?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Edin,
    är du intresserad endast specifik just av de masterprogram son heter "läkemedelsutveckling" eller även i "närliggande" som t.ex master i Läkemedelsteknologi, se exempel på en sådan utbildning här eller master i Läkemedelsmodellering, se exempel här eller master i Läkemedelsanvändning, ex. här? Utbildningsutbud förändras. Vilka masterprogram som kommer bli sökbara om några år kan nog ingen ge någon garanti på.

    Om du är intresserad av just den här utbildningen: uu.se/utbildning/master-i-läkemedelsutveckling på UU, då får vi hoppas att den kommer i sin nuvarande eller liknande form finnas även om några år när det blir möjlighet för dit att söka till den. Som sagt, utbildningsutbud kan förändras. Behörighet till den utbildningen beskrivs idag (april 2021) så här: Kandidatexamen om 180 hp eller annan motsvarande examen inklusive 15 hp farmakologi och fysiologi samt 15 hp allmän och organisk kemi. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
    *****
    Vad "motsvarande examen" är blir en Bedömning som görs av de som gör antagning till den utbildningen. Kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där programmet ges och fråga om exempel på "motsvarande examen".
    Ang. läsa apotekarprogrammet och sedan master, så har jag här en liten undring: klarar du dig att läsa ett år utan studiemedel? Begränsning på studiemedel på eftergymnasial nivå är på max 6 år.Apotekarprogrammet är 5 år och master - 2 år, det blir sammanlagt 7 år. Om du skulle läsa en 5-årig utbildning och sedan kommer in på 2-årig utbildning, har du studiemedel endast för första året, och då måste du på förhand tänka på: hur klarar du din studieekonomi utan möjlighet att få studiemedel i ett helt läsår?

    • : Förlåt för jag svarar så sent jag fick ingen notis! Tack för svaret det var väldigt hjälpsamt!! Jag tänker, ifall jag går ut apotekarprogrammet, så skulle jag ju kunna jobba på ett apotek och spara ihop lite pengar till sista året. Jag tänker definitivt ringa antagningsgruppen och se ifall det finns ett mer effektiv väg att gå så slipper man studiemedel problemet
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!