Emilia
    Hej!

    Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i internationella relationer men vet inte vilken väg jag ska ta nu som leder till jobb. Jag har redan kommit in på socionomprogrammet och vet att det brukar sägas att det finns många jobbmöjligheter för socionomer och att en socionomexamen ofta kan vara fördelaktig.

    Men eftersom jag redan har en examen så vet jag inte om jag hellre borde ta en masterexamen i sociologi som jag också är intresserad av. Jag har inget direkt behov av att arbeta i direktkontakt med klienter så spontant tänker jag att en socionomexamen kanske inte behövs och att jag därmed "slösar tid" på att läsa till en socionomexamen istället för att läsa till en master i sociologi som ändå är på en akademiskt högre nivå.

    Så summan av allt undrar jag om det på arbetsmarknaden är mer fördelaktigt med en master i sociologi eller en socionomexamen med tanke på att jag redan har en kandidatexamen i internationella relationer?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    det är omöjligt att ge några garantier. Man kan med vilken utbildning som helst ändå finna sig i arbetslöshet, tyvärr. Mycket beror på ren tur också, men även på vilka personliga egenskaper man har, hur flexibel man är, de extra språkkunskaperna och ibland också "hänger" möjlighet att få anställning på om man har B-körkort eller inte.
    Vad gäller läsa på socionomprogrammet, som är 3,5 år lång, så tänker jag här även på att dina studiemedelsveckorna inte kommer att räcka. Om du redan tagit studiemedel på eftergymnasial nivå i 3 år, då har du då max 3 år kvar och socionomprogrammet är på 7 terminer (så om du stannar på det programmet förberedd dig på att sista termin läsa utan studiemedel, spara pengar för dig eller gör upp en annan plan).
    Vad gäller läsa på masterprogrammet i sociologi, så leder inte den utbildningen till något konkret yrke, men ger så klart ett antal olika möjligheter, t.ex kan man få jobb som Utredare, Kommunikatör eller gå vidare mot forskning och/eller för att kunna bli högskolelärare. Om du inte har för avsikt att gå mot forskning, så kan du redan nu söka anställning som Utredare på flera myndigheter, bl.a på FK, och även andra jobb som kräver 3-årig högskoleutbildning i valfri inriktning, alltså spelar mindre roll vilken utbildning det är, bara så att den är på högskolenivå och längd: minst 3 år och det har du redan. sådana jobb är bl.a Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare och Utbildningsadministratör, bl.a inom högskoleväsendet men annars inom olika skolformer, t.ex på en av gymnasieskolorna.
    Jag försöker inte avråda dig från att studera. Det är ditt beslut. Jag försöker bara påvisa möjligheter med den utbildningen som du redan har. Om det inte är så att du "tvunget" vill sträva efter att bli Kurator eller Socialsekreterare (där socionomexamen krävs) och egentligen vill få ett jobb snarast, så råder jag dig söka jobben som du redan idag har rimlig chans att få och detta kan du göra samtidigt som du studerar. Du behöver inte hoppa av studierna för att söka jobb, men du kan hoppa av studierna om du får ett jobb som du inte vill eller kan kombinera med studier.
    Info om många olika yrken och även om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas finns på www.framtid.se
    t.ex om vad Utredare på FK gör och vad för utbildning som krävs kan du läsa på Framtid.se/yrke/utredare-forsakringskassan och om Studiestödsutredare - på Framtid.se/yrke/studiestodsutredare