Alm

    Hej! Jag har en generell fråga om hur antagningen på masterprogram fungerar. Jag har förstått att olika masters ställer olika krav och att man konkurrerar om plats mrd sina högskolebetyg. Det jag undrar är vad som händer om jag t.ex. läser ett kandidatprogram i kemi och sedan söker till ett masterprogram men mina poäng inte räcker till då andra sökare har högre änm mina.. Är enda vägen att vänta till nästa gång man kan söka och se om jag kommer in då? Jag är en ambitiös elev och vill verkligen inte riskera att minsa eftergymnasieala studier tar stopp efter 3 år. Jag vill kunna specialisera mig i något vetenskapligt område. Just nu är jag så rädd för att börja ett kandidatprogram och sedan inte kunna fortsätta med masterprogram, att jag ser bara 5 åriga program som möjliga val för mig, vilket är mycket begränsat antal val... Skulle vara mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    urval till program på avancerad nivå brukar ske på "totalt antal högskolepoäng", alltså hur många högskolepoäng, totalt, man avklarade. Minimikravet är 180 hp, högskolepoäng, =  3 års-heltidsstudier, men de som har läst mer, alltså kurser vid sidan av sitt program eller redan har läst ett magisterprogram, när de söker till master, alltså har avklarat fler än 180 högskolepoäng, kommer in först... och så länge platserna räcker.
    Så, det är bra om du kan vid sidan av kandidatprogrammet läsa fristående kurser så att du samlar på dig fler högskolepoäng - gör det, får då kommer du närmare ditt mål: att komma in på utbildning på avancerad nivå.

    Om man inte kommer in på masterprogrammet, då söker man fristående kurser eller andra program och läser det som man kommer in på och söker sedan till nästa antagningsomgång till de program på avancerad nivå som man egentligen till komma in på!

    Liselotte
    • :

      Hej.

      Jag har sökt in till civilekonomprogrammet via Örebros universitet till hösten men börjar fundera på att vänta till våren och söka in till kandidatprogram i företagsekonomi via Stockholms universitet. Jag vill specialisera mig och därmed läsa masterprogram men är osäker om jag i framtiden kommer kunna komma in på ett sådant program. Vad jag har förstått ser urvalet på avancerad nivå olika ut beroende på lärosäte. Min fråga är om det rent generellt är svårt att komma in på masterprogram inom ekonomi? Om det är hård konkurrens och svårt att komma in på en utbildning på avancerad nivå kanske civilekonomprogrammet är ett bättre val?

    • Julia : Vilka masterprogram som blir sökbara om 3 år är det idag ingen som kan ge någon garanti på. På så sätt är det ett mer säkert val att komma in på ett fyraårigt civilekonomprogrammet - då kommer du garanterat kunna läsa i fyra år. Du skriver om att du kanske vill "vänta till våren" och söka läsa kandidatprogrammet, här tänker jag så här: du kan påbörja läsa civilekonomprogrammet och samtidigt till våren söka andra utbildningar och se sedan om du kommer in på en ny utbildning och om du då vill hoppa av civilekonomprogrammet och påbörja kandidatprogrammet (för att kunna komma in på en ny utbildning behöver man inte vara utan pågående utbilding; man kan alltså läsa och samtidigt söka andra utbildningar).