Sky

    Hej! Jag undrar utbildningen inom civilingenjör industriell ekonomi, där vet jag att man under de två sista åren att man läser masterprogram. Min fråga har ALLA universitet samma masterprogram eller har de ”finare” universitet andra masterprogram än Data,energi, produkt och processutveckling? Sedan undrar jag vilka masterprogram som fokuserar mest på ekonomi än på teknik ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    de områden som du ställer frågorna inom är ganska komplicerade.
    Allmänt gäller: varje lärosäte (högskole och universitet) i Sverige får bestämma ganska mycket själva och civilingenjör är ju inte ett yrke där man får legitimation, utan man får civilingenjörsexamen i slutet av år5 på programmet om man klarade alla kurser som ingår i programmet. På vissa civilingenjörsprogram kan man hoppa in i år 4 och sedan läsa år 5 om man sedan innan har högskoleingenjörsexamen inom rätt område, men på andra civilingenjörsprogram (även om de har samma namn och även lediga studieplatser finns) kan man inte göra det, vilket beror på upplägget (vilka kurser som läses under vilka terminer).
    Om man läser utbildning till högskoleingenjör och tar ut examen som högskoleingenjör (vilket man kan göra på vissa av civilingenjörsprogrammen men inte på alla; här är ett av "hindren" att det inte ingår en "kandidatkurs" och därför kvalificerar man sig inte till examens som högskoleingenjör, om jag förstod det rätt av de svar som vi tidigare fått från de sakkunniga om området) då kan man antingen söka jobb direkt efter år 3 på civilingenjörsprogrammet, med examen som högskoleingenjör, eller söka masterprogram på andra lärosäten t o m utomlands (inom rätt kunskapsområde).
    Vad jag förstår det som (av de svar som vi tidigare fått från studievägledare på civilingenjörsprogrammen) att det är inte alls så att alla studerande på alla civilingenjörsprogram får i slutet av år 5 både civilingenjörsexamen och även masterexamen. Det kan mycket väl vara så att man endast får civilingenjörsexamen (detta trots att man klarade av två års studier på heltid på avancerad nivå - universitetsåren 4 och 5 ligger på avancerad nivå).
    Vad jag kan råda dig till? Läs det som står på utbildningarnas egna webbplatser. Fråga annars studievägledare som jobbar på just den institutionen där den aktuella utbildningen ges.
    Jag beklagar att vi här på FRåGA SYV saknar möjlighet att ge dig ett helomfattande svar på din fråga. Det finns många civilingenjörsprogram och upplägget och reglerna kan ändras i princip när som helst, och de som är experter på sina egna utbildningar är de som jobbar med just de utbildningar, så det är de som kan ge bäst svar på den typen av frågor som du ställer här nu.

    • Sky : Jaha varför får inte alla studerande (under 5 år) både en civilingenjörsexamen och även masterexamen?
    • Julia :

      Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp med fördjupning inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete om minst 30 hp med beteckningen A2E. Minst 90 av 120 hp ska utgöras av kurser på avancerad nivå. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen. Och det är inte alla civilingenjörsutbildningar/program som uppfyller alla de kraven (ovan) och om minst ett av kraven inte uppfylls då går det inte att utfärda masterexamen.