Csaba
    Hej!

    Jag har tänkt att gå maskinteknik på Chalmers men det blev inte så då jag inte hade tillräckligt med poäng. Jag blev antagen till BTH och då är min fråga att kan jag läsa dem första 3 åren på BTH och sedan läsa masters på Chalmers eller KTH? Jag har ingen aning hur det hela funkar och mastern jag vill helst läsa finns bara på Chalmers eller KTH.

    Är det separata antagningspoäng som man samlar under de första tre åren och som man sedan söker med? Beror dessa poäng på betyg eller på hur många kurser som jag läser under de åren? Kan jag välja att läsa min Masters i en annan skola än BTH även fast det är där jag kom in för att göra de första tre åren?

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Csaba,

    till masterprogrammen söker man som till "vilken utbildning som helst" - till vilken skola man vill. Vad som ställs som behörighetskraven kan variera ganska mycket mellan olika lärosäten (högskolor/universitet). Det bästa är att se vad just den högskola/universitetet skriver på sin hemsida och man kan också kontakta en stuedievägledare på just det programmet som man är intresserad av att söka.

    Det som är gemensamt till alla masterprogram är att man måste med godkänt resultat ha genomfört en 3årig heltidsutbildning på högskolenivå, den så kallade "grundutbildning". En 3 årig heltidsutbildning motsvarar 180 högskolepoäng. De flesta kurser på högskolenivå kan man endast få "godkänt" på, ej högre betyg. Dock kan det finnas några kurser där man kan få VG = välgodkänt som är det högsta betyget på högskolenivå i Sverige idag.

    Man konkurrerar till platser på masterprogram och som urvalskriterier kan t.ex det totala antalet högskolepoäng vara det viktigaste; ibland spelar det inte ens någon roll inom vilket område man har de där högskolepoängen (förutom grundutbildningen på 180 hp som måste vara inom relevant område).

    Många läser master på en annan högskola eller på ett annat universitet än det lärosätet där de går sin grundutbildning.

    Utbildningsutbud och reglerna kan ändras över tid. De program som finns idag behöver inte finnas om 3 år... det kan finnas andra utbildningar i stället.

    Det rådet jag kan ge dig är att göra ditt bästa under dina studier; prata med studievägledare på de masterprogram som du är intresserad av och kanske försöka längre fram läsa lite extrakurser vid sidan av dina heltidsstudier - för att samla på dig så många högskolepoäng som du hinner. Om du sedan ändrar dig och inte vill söka till ett masterprogram, är det ändå bra att ha läst mer och fått flera godkända högskolepoäng.

    Bästa hälsningar

    ANNA