Maria
    Hej,
    Jag funderar nu på vad jag ska välja för program på grundnivå. Jag skulle vara intresserad av i framtiden få anställning hos arbetsgivare som FN eller UD, men förstår att konkurrensen är väldigt hård.

    Rent innehållsmässigt är jag intresserad av något som liknar detta: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SFU1K# men är dels oroad över hur konkurrenskraftig jag kommer vara, samt att jag också är orolig för att jag inte gillar de karriärval som finns efter enbart en kandidatexamen.

    Därför funderade jag också på om jag istället skulle skaffa en juridikexamen, men undrar då om jag efter det kan komma in på ett masterprogram som denna: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=HFF2M&lasar=19%2F20 eller om jag måste läsa in en massa extra kurser?

    Undrar också om det i detta fall skulle göra större skillnad, utöver att jag inte kan tingsmeriteras, om jag läser en hel juristexamen eller "bara" en kandidatexamen i rättsvetenskap, eftersom jag ändå vill läsa in en samhällsvetenskaplig masterexamen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maria;
    anställning hos arbetsgivare som FN eller UD beror även på vilka språkkunskaper du kommer att ha; de kan mycket väl prioritera sökande som kan "de rätta språken" och flera språk, utöver engelska. Det går inte att ge några garantier. Det är bra att du är medveten om den hårda konkurrensen för den typen av jobb.
    Vilka masterprogram som kommer att finnas om några år vet man inte heller med någon större grad av säkerhet... utb.utbud förändras. Det fastställs helt först till första dagen i ansökningsperioden som ligger endast några månader innan utbildningsstart.
    Du får gärna kika på framtid.se/yrke/fn-jobb och yrke/diplomat samt på liknande yrken. Du får också gärna ta kontakt med studievägledare på de institutioner på lärosätena där intressanta för dig utbildningar ges.
    ****
    Att skaffa sig juristexamen är inte "fel", kan man säga - om man vill in i FN/UD-område. Det är bra grundutbildning inför den typen av jobb, säger de sakkunniga. Hur det blir sen, vilka påbyggnadsutbildningar eller jobbmöjligheter du kommer att ha med juristexamen eller med kandidatexamen inom samhällsvetenskap eller rättsvetenskap - är väldigt svårt att säga. Påbyggnadsutbildnigar (magister och master) lär ju finnas men exakt vilka vet man inte på förhand; sedan om just du kommer in på en av dem - kan ingen säga idag... det hoppas jag att du förstår.
    Så, rådet vi kan ge att du väljer i första hand den utbildning som du tycker är spännande och som du verkligen vill läsa och om du kan tänka dig vara nöjd även om du inte efter den utbildningen kommer läsa mer... att du, alltså, bör helst kunna tänka dig "leva med" endast det programmet som du söker till (detta i fall det ej kommer att bli möjligt att bygga direkt på den utbildningen).
    För övrigt, så lär ju möjligheter att studera finnas ändå - man kan även lära sig språk på egen hand (utanför högskolor/universitet) - och att kunna fler språk är en stor merit om man är intresserad av FN-UD-jobb.
    Hälsningar
    D: