Hejsanhoppsan
    Hej! Jag studerar just nu socionomprogrammet men har även ett intresse för journalistik/kommunikation, är det möjligt för mig att ta en master i tex journalistik med en socionomkandidat? På vissa universitet står det under behörigheten är minst 180 godkända hp inom samhällsvetenskapligt, humaniora eller tekniskt ämne - är osäker på om socionom kvalificerar sig för någon av dessa?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i det sammanhanget som du skriver om i din fråga så brukar socionomprogrammet som leder till socionomexamen och yrket Socionom "klassas som", i alla fall i första hand, - människovårdande.
    Men du får gärna fråga antagningsgrupperna på de lärosäten dit du vill söka. Många gånger är det en bedömning som antagningsgruppen får göra för att svara om en viss sökande är behörig eller inte och det skulle inte förvåna mig om du fick olika svar från olika lärosäten/universitet.

    Studie- och yrkesvägledare