F

    Hej! På antagning.se står det: "Om du har slutbetyg och inte uppfyller kraven för grundläggande behörighet senast 1 juli 2020 kommer kraven att höjas så att du dessutom måste ha godkänt betyg i Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3, Engelska 6 och Matematik 1." Matematik 1 är väl ett krav redan i dagsläget?

    • Milla : Tidigare hette första gymnasiekurs i Matematik - Matematik A; med reformen 2011-12 - finns det nu Matemaik 1a, 1b och 1c. Varje sådan "ny" kurs t.ex Matematik 1b - motsvarar den gamla kursen Matemaik A.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, F!
    Matematik 1 är ett krav för grundläggande behörighet redan nu har har varit så i ganska många år, men för de gamla-gamla Slutbetyg så kunde det vara så att man hade ganska många IG-betyg i slutbetyget; slutbetyget gav i så fall inte grundläggande behörighet pga för många IG-betyg. Det blev sedan ändrat så att man ej kunde få ett slutbetyg som ej gav grundläggande behörighet... det är alltså rätt stor skillnad från vilket år slutbetyget är.
    De nyare Slutbetyg (från år 2010 och framåt) ger grundläggande behörighet, men inte alla de gamla... Reglerna ändrades flera ggr och i vissa fall rätt mycket. Det är krångligt och inte alltid logiskt.
    Därför råder vi göra följande: om man är osäker på om man har eller inte har Grundläggande behörighet, ta kontakt med SYV på komvux, visa dina betyg och få svar. Har man inte grundläggande behörighet idag (augusti 2019) med undantag: om man redan läser för grundläggande behörighet... så råder vi lägga upp en plan på hur man kan uppnå den - helst innan 1 juli 2020.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack snälla för ditt svar!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!