Alexander

    Hej, Jag har ett D betyg i matematik 1b och utbildningen jag läser till kräver matematik 3c som behörighet, så jag tänkte om det går att läsa om kursen under sommaren, men göra matematik 1a istället för 1b och få enkelt A betyg. Går det att göra så för mig som läser till teknikprogrammet? Kommer den omgjorda kursen att räknas med i mitt snittbetyg istället för den föregående matte 1b som jag hade innan? Får man csn bidrag på den då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    om du redan har godkänt betyg i matematik 1b, så tror jag tyvärr inte du får plats på matte 1a (eller på 1b eller på 1c) för att det blir i så fall "för konkurrenskomplettering" och det har inte komvux råd med. Den realistiska chansen är att du försöker hitta var du kan göra Prövning i matte 1a.
    Men Om du blir antagen till matte 1a (att läsa kursen, alltså) då borde du få studiemedel om du bedriver studierna på minst halvtid - då har du rätt till halva studiemedel (och om du läser matte 1a på heltid, alltså på 5 veckor - då borde du ha rätt att få studiemedel för heltidsstudier OM DU uppfyller de övriga villkor - t.ex vet ju inte jag om du har veckor kvar att ta av Studiemedel för gymnasiestudier).
    mvh
    ANNA