Emma
    Hej, jag har kollat på en utbildning som kräver högre matte än vad jag hade i gymnasiet. Jag hade bara matte 1a men på kriterierna så står det att man måste ha matematik 2a/2b/2c och då är min fråga; måste jag alltså gå matte 1b,1c,2a,2b,2c för att få komma in? Vad menas egentligen med a,b,c?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emma,

    mycket kort svar är att du behöver nu bara läsa en kurs: matte 2a för att bli behörig. Men du kan läsa 2b eller 2c i stället; direkt, alltså - nu på en gång läsa 2b eller 2c, men 2a är en lättare kurs, där det är lättare att få högre betyg.

    Ett långt & detaljerat svar skulle förklara skillnader mellan a, b och c spåren på gymnasiet i matten. Det är rätt så krångligt.

    a-spår läses på gymnasiets yrkesprogram och har endast 2 kurser - matte 1a och 2a.

    b-spår läses på några av de högskoleförberedande programmen, men ej på Naturvetenskapsprogrammet>> och på Teknik>> där c-spår läses.

    Både b och c-spåren har 3 kurser vardera.

    c-språ är inte bara svårare än b-spår /och definitivt svårare än a-spår/ men även är inriktat mot Naturvetenskap; b-spår är inriktad mot Ekonomi.

    Formellt sett, vinner du inget på att ha betyg i en svårare kurs, än matte 2a. Det räcker om du får godkänt betyg i 2a.

    Då ditt betyg i 2a kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, bör du försöka få så högt betyg du kan i matte 2a.
    E-betyg räcker för att du blir BEHÖRIG; men högre betyg höjer ditt meritvärde (jämförelsetal) och du får med det bättre chans att komma in på "din" högskoleutbildning eller om det är en yrkeshögskoleutbildning> som du vill komma in på...

    Bästa hälsningar & lycka till!

    SYV :)