Hedi
    Hej! Det är så att jag vill bli gymnasielärare. Från början ville jag bli svenska och samhälls lärare och då krävdes matematik 2 så jag sökte in på matematik 2a. Nån vecka innan kursen skulle börja så började jag luta mig mer åt svenska och religions lärare och jag kollade upp behörigheten för det programmet och insåg att jag inte behövde matten längre för behörighet. Men jag behöver den ändå för att färska upp min matte inför högskoleprovet för mina gymnasiebetyg räcker inte för att komma in på lärarutbildning.

    Men det är så att sen jag började plugga matte igen (en vecka sen) så tycker jag det är ganska kul och börjar känna att kanske matte och religions lärare kanske passar mig bättre. Problemet är ju då att jag behöver plugga upp mig till matematik 4. Frågan är då, borde jag byta från matematik 2a till 2b/2c? Kan jag plugga matematik 3b/3c om jag tidigare bara pluggat 2a? Är det smartare av mig att satsa på 2b eller 2c om jag ändå ska plugga vidare? Får jag bättre förberedelse för matematik 3 isåfall? Vad är smartast för mig just nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hedi,
    det går bra att läsa matte 2a och sedan 3b eller 3c och sedan 4.
    Fortsätt läsa matte 2a är mitt råd. För att fördjupa dina matte-kunskaper kan du be läraren om svårare uppgifter och/eller bedriva självstudier med hjälp av www.matteboken.se

    Vänligen
    ANNA