Marcus

    Hej! Är sugen på att läsa upp matte 2A, för behörighet till en yrkeshögskola. Pratat lite med en syv i telefon och fick lite frågetecken avklarade. Men jag vänder mig till er nu för det är en sak jag undrar. När jag gick in på kommunens hemsida och läser så står det att om man skall läsa matte 2A på heltid ( lärarledd lektion ) så är det på 10 veckor. Är inte dessa på 5 veckor?har För mig jag hört det. Hur funkar det med bidrag om det är så att det är på 10 veckor och man behöver bidrag för hyra osv. Hur ska jag göra på bästa sett. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    vad som står på din kommuns hemsida vet inte vi på FRåGA SYV.
    Det som gäller är följande: matematik 2a (och för övrigt varje mattekurs på gymnasial nivå) "går på" 100 gymnasiala poäng. Om man läser en sådan kurs på fem veckor då läser man på heltid. Om man läser en sådan kurs på 10 veckor - då läser man på halvtid. Detta om man ej samtidigt går även andra kurser.
    Om man läser på halvtid (och för övrigt uppfyller CSN´s villkor för studiemedel), har man i så fall rätt till halva bidragsdel + får låna upp till 50% av det beloppet som man annars kan låna om man läser på heltid. Som man brukar säga, har man vid halvtidsstudier rätt till Halva studiemedel (under de veckorna som man bedriver studierna - i ditt exempel under 10 veckor, alltså).
    För detaljer kring studiemedel, t.ex om just du har rätt till svenskt studiestöd - var god läs på www.csn.se eller vänd dig till personal som jobbar på CSN.

    • : Ok tack för svar! Borde ju kunna lösa så jag kan läsa matte 2A på 5 veckor då?
    • Julia : Fråga om det på komvux i din kommun. Om du vill ha lärarledda lektioner, så kan det vara så att kursen blir upplagt på en hel termin och då läser du den på 25% av studietakt på 20 veckor. -- På heltid (om man läser en kurs i taget) brukar man läsa på distans och har få viss handledarhjälp men ej riktiga lärarledda lektioner.