Alexandra

    Hej! Jag är i desperat behov av att klara matematik 2a för att få behörighet till sjuksköterkeprogrammet eller kriminologiprogrammet. Jag har försökt klara kursen 2 gånger innan på komvux, då har längden varit 10 veckor båda gångerna. Finns det någon chans att det går att läsa kursen på längre tid, typ en termin, alternativt börja om med hela matematiken. Dvs. Börja om med matte 1 för att sen fortsätta till matte 2? Då jag har klara svårigheter i matematik....

    • SYV-besökare : Har du ngn gång gjort dyskalkyli utredning?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Alexandra,
    om du har dyskalkyli, då behöver du speciellt-anpassad undervisning, går inte bra med vanlig undervisning. Dyskalkyli kan ha olika grad och omfattning och/eller olika varianter (det är speciallärare i matematik som kan svara på det). Jag tycker du behöver via komvux be om att få göra dyskalkyli-utredning.
    Annars så borde komvux kunna erbjuda läsa matematik 2a på en termin, 20 veckor - så blir det 25% studietakt (10timmar/vecka).
    I vanliga fall ger inte komvux plats på en kurs i vilken du har godkänt betyg (i ditt fall matematik 1), men om det skulle visa sig att du har dyskalkyli, borde komvux kunna göra undantag.
    För övrigt så finns det hjälp man kan få via Mattecentrum - på www.matteboken.se finns alla kurser upplagda för repetition och självstudier och det finns även forum för mattefrågor på Mattecentrums webbplats.

    *** En "övrig" tanke:
    Det kan bli för tufft att läsa på en utbildning som för behörighet kräver matte 2a/2b/2c - alltså godkänt betyg i någon av mattekurserna på nivå 2 (eller en gammal mattekurs B). Känner några fall då personerna hoppade av (eller blev avrådda från studier) på ssk-programmet pga det var för tufft med matten/beräkningar. Den ansvarige på ssk-programmet sa till mig att hans erfarenhet är att de som kom in med "endast E i Matematik 2a" blir ofta inte färdiga med utbildningen (antingen hoppar de av själva eller blir avrådda) - finns givetvis undantag, det är inte så att ingen med endast E i matte 2a får examen som sjuksköterska, men hans åsikt var att kraven ang.matte behöver höjas oc att ingen med "endast E i matte 2a" skulle kunna komma in.
    Detta skriver jag för att det kan bli mycket olyckligt om du först kämpar för att få godkänt betyg i matte 2 och kommer in på en utbildning som kräver matte 2 men sedan blir det för tufft för dig att läsa på den utbildningen (om vi tänker så här: matte 2 krävs ju inte till alla utbildningar, och om det krävs så finns det bra anledning till det...).

    Tips! kika på yrkeshögskoleutbildningar. Det finns många som inte kräver ngn matte eller endast matte 1. Hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se