Eva
    'Hej min dotter går på estet media åk 1 och ska välja programfördjupning matematik 2b eller estetisk kommunikation 2 och undrar vad skiljer sedan att kunna söka vidare efter gymnasiet' alla säger att matte 2b ger mycket större möjligheter men jag undrar hur mycket?
    Hon har svårt för matte men om det ger mycket större chanser efter gymnasiet så kanske hon ska försöka?
    Dock är det tex bara linjer som tex jurist och läkarlinje som det extra ger eller är det även många "vanlig" linjer?
    Svårt val då vi inte riktigt vet vad de olika valen kommer ha för följder
    Med vänlig hälsning, en förälder som vill att sin dotter skall kunna söka vidare men även klara sin kurs utfall hon väljer matte 2

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ewa,
    innehåll i alla mattekurser kan ni se på www.matteboken.se

    och där kan man även bedriva självstudier - kostnadsfritt.
    www.mattecentrum.se bedriver undervisning i matte i Räknestugor runt om i landet, finns redan i ca 30 olika städer.
    En kurs "Estetisk kommunikation 2" - är inte behörighetsgivande till någon eftergymnasial utbildning men matematik 2 krävs för många olika utbildningar och i fall den inte krävs, ger den 0.5 i Merit - i fall man söker högskoleutbildning i Sverige. Mer om Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Å andra sidan, i fall man inte har planer på att söka till en högskoleutbildning i Sverige och riskerar att inte få godkänt betyg i Matte 2, kanske är det bättre att undvika läsa den. Det är enbart godkänt betyg (E eller högre) som ger behörighet eller Meritpoäng.

    Jag tycker det är en mycket bra idé att samråda med din dotters mattelärare, som känner både hennes kapacitet och de krav som ställs i kursen Matematik 2b - och kan bedöma hur hårt din dotter skulle behöva kämpa i den kursen.
    Exempel på utbildning som kräver godkänt betyg i Matte 2 är:
    Socionom. Det finns också ett stort antal yrkeshögskoleutbildningar som kräver Matte 2, hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för snabbt svar, vill bara ge info att estet media är behörighetsgivande till eftergymnasial utbildning.
    • Milla : Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program och ger grundläggande behörighet till högskolestudier. Ingen tvekan om det! Jag menade att en kurs "estetisk kommunikation" inte krävs för behörighet till någon eftergymnasial utbildning, så vitt jag vet i alla fall. Jag är tacksam om du uppger vilka högskole- eller yrkeshögskoleutbildningar som nämner just den kursen bland dem som krävs för behörighet. Jag kan ha fel på den punkten. Det kan finnas någon utbildning som kräver den kursen för behörighet. Jag är nyfiken på att veta - vilken? Tacksam på förhand för ditt svar! *L* ;-)
    • Milla : En förtydligande: en kurs "Estetisk kommunikation 1" 100poäng är en Obligatorisk kurs på Estetiska programmet och kan inte väljas bort. En kurs "Estetisk kommunikation 2" är inte obligatorisk och vi känner inte till någon utbildning till vilken den är behörightsgivande. Det är så jag menade. För att komma upp i tillräcklig antal poäng måste man välja tillräckligt många kurser inom programfördjupningen, annars får man inte ut sin examen. På så sätt blir alla programfördjupande kurser obligatoriska också, men här får man välja VILKA kurser man läser. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar (ovan). Återkom gärna om ngt. fortfarande är oklart. Jag skall försöka förklara bättre. Mvh Milla SYV