Tobbe

    Hej! Jag gick det estetiska programmet under min gymnasietid, och läste därför Matematik 1b. Jag vill nu göra en särskild prövning för att höja betygen inom Matematik 1b, men jag vill också läsa Matematik 2 på Komvux. Jag undrar då, om jag bör läsa Matematik 2b eller Matematik 2c? Matematik 2c är så vitt jag vet för tekniska och naturvetenskapliga gymnasieprogram; bör man då läsa den ''svårare'' Matematik 2c, eller bör man hålla sig till Matematik 2b? Finns det några fördelar med att köpa kurslitteraturen för Matematik 2c, fast man läser Matematik 2b? Tack på förhand.

    • Anna : Vad är målet med att läsa matematik 2 - är det för att du gillar matte eller för att du vill komma in på någon utbildning som kräver godkänt betyg i matte 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tobbe!
    om du fick ut examensbevis (och inte ett studiebevis) och kursen matematik 1b är "låst" i ditt examensbevis, då kan du ändå höja det betyget genom att få högre betyg i matematik 1a. När du söker till svenska högskoleutbildningar, via www.antagning.se, och har högre betyg i matte 1a, än i matte 1b (som finns i ditt examensbevis) kommer antagning.se räkna in det högre betyget in i ditt jämförelsetal och med det kommer även ditt meritvärde att höjas.
    Vad gäller läsa matematik 2, så finns det följande kurser: Matematik 2a, 2b och 2c.
    Många högskoleutbildningar har inom särskild behörighet följande krav: matematik 2a/2b/2c vilket betyder att godkänt betyg i en av kurserna på nivå2 krävs. I så fall räcker det att skaffa sig godkänt betyg (men helst också högt betyg) i matematik 2a. Det är något lättare att få högre betyg i a-spåret inom matten.
    b-spår är mer inriktat på ekonomi
    och c-spår i matte är mer inriktat på naturvetenskap och teknik.
    Om du behöver t.ex (egentligen) matematik 4 (som krävs bl.a för läkarprogrammet och för civilingenjörsprogrammen) då kan det finnas bra anledning att läsa matematik 2c, sedan 3c och sedan 4. På så sätt förbereder du dig bättre både inför matte 4 och inför studier på medicinska, naturvet. och/eller högre tekniska utbildningar. Men om du t.ex siktar på socionomprogrammet då är det helt OK att inkomma med godkänt betyg i matte 2a (du blir lika behörig med matte 2a som med 2b eller 2c). Betyget i matte 2, om den kursen krävs för särskild behörighet, kommer räknas in i ditt jämförelsetal och du vinner därför på att ha så högt betyg som möjligt. Och det är lättare få högre betyg i a-spåret. :)

    Matte 2, vilken "bok" att köpa? :)
    Kika gärna på matteboken.se/lektioner/matte-2 där matte 2 är upplagd för repetition & självstudier och det är gratis att använda den sidan.
    Kommer du att studera matte 2 på komvux, då kommer läraren att rekommendera någon eller några böcker. Olika lärare kan rekommendera olika böcker.
    Inför en prövning kan man (oftast) få hänvisningar och instruktioner (brukar stå på sidan där man anmäler sig, bl.a om vilken eller vilka böcker som rekommenderas inför just den kursen som man ska pröva i).
    Vad jag har förstått det som (är inte mattelärare, dock :) är det som så att "en kapitel" (en del) av kurserna matte 2b respektive 2c är Olika. Men största delen är samma. Så, egentligen passar inte boken för matte 2c helt och hållet om man läser 2b - och detta gäller även tvärtom (för att det avvikande "kapitlet" kommer att "spöka" i så fall..). :)