Malin

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och funderar på att söka till Civilekonomprogrammet nästa år när jag tar studenten. Matematik 3b är en kurs som behövs för att man ska bli behörig, men jag är inte så bra på matte och kommer troligen få minst ett E. Min fråga är, kommer betyget på Matematiken påverka vilka de tar in på universiteten eller är det helheten med mina meritpoäng som endast räknas? Har väldigt bra betyg i alla ämnen förutom Matten, så kommer förmodligen komma in men läste någonstans att betyget i matten kan komma att påverka urvalet, är det sant eller falskt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    till högskoleutbildning konkurrerar du med ditt meritvärde som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Ingen tittar på vad du har för betyg i enskilda kurser.
    Men om AU öppnas och du söker i det urvalet, alltså "alternativt urval" (vilket du kan göra samtidigt som du prövas även på meritvärdet och i HP-urvalet, om du har gjort högskoleprovet), då tittar man på diverse olika meriter, bl.a arbetslivserfarenhet, motivation och betyg i enskilda kurser. Att AU finns är en sort undantag; läs mer på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare