Mathias
    Hej

    Jag har tänkt att söka in till "Kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap" på Umeå Universitet.

    Behörighetskraven är: Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet 14/A11 med ett eller flera undantag)

    Jag läste samhällsvetarprogrammet och har därmed inte matematik 3c utan matematik 3b. Jag undrar om jag kan söka in ändå eller om jag måste läsa om hela kursen igen?

    Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Hej!

    Om det är matte 3C som krävs räcker det inte med matte 3b. Det beror på att matte 3C som du läser på det Naturvetenskapligapogrammet eller på Teknikprogrammet tar upp lite annat och har till viss del andra krav än matte 3b.
    Så om du vill bli behörig så behöver du komplettera med matte 3C, det är inte någon väldigt stor skillnad på lurserna och eftersom att du läst 3B så borde det inte vara så krävande för dig då mycket är detsamma.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV