1234op

    Hej! Jag har sökt matematik 3b till komvux. Kursens gång kommer ju pågå mellan 2/8-7/10. Frågan är om man kommer inte bli klar med denna kurs fram till den 7/10, kommer lärare att fixa en termin till på matte3b åt mig eller måste jag söka om den kursen själv? Tacksam för svaret! Allt gott!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oleh,
    med att "inte fixa" menar du F-betyget (icke-godkänt)? På komvux är det så att du läser under tiden kursen pågår och mot slutet av kurstiden får du ett betyg (om läraren har underlag för att sätta ett betyg; i annat fall får man "streck"/inget betyg) och då är kursen slut. Du får själv söka läsa samma kurs igen. Dock är det inte alls säkert att du snabbt får plats på samma kurs. Komvux kan göra bedömning att du just nu inte har förutsättningar att klara av få godkänt betyg i den kursen. Det kan dröja t.ex ett helt år innan du får möjlighet att påbörja samma kurs igen. Därför är rekommendationen att göra sitt absolut bästa och klara av kursen med lägst godkänt betyg, helst med högre betyg - så högt betyg som möjligt. Du uppger kurstiden 10 veckor och då går kursen på halvtid i så fall. Det innebär att du bör lägga ner i genomsnitt 20 timmar per vecka på studierna, men du får gärna lägga ner mer tid och repetera och bedriva självstudier utöver de 20 timmar i veckan som kursen går på. Känner du till Matteboken.se? kursen matematik 3 finns upplagd på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-3 - en mycket bra gratis sida som jag varmt rekommenderar att du använder dig av! Lycka till!

    Liselotte