K
    Hejsan! Jag ska söka till en utbildning på högskolan där jag behöver ha läst matematik 3c alt. matematik D för att vara behörig. Jag gick ut gymnasiet med de gamla kurserna och har läst till matte C. Jag har läst på internet stt matte 3c motsvarar matte C, vilket jag har betyg i! Jag hade tänkt läsa matte 4 (= matte D?)på komvux, men räcker det om jag läser matte 3c, om jag ens behöver det?

    Jag vet nu inte om jag ska läsa någon mattekurs på komvux?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej K!
    Om det i behörighetskraven står att du behöver ha läst Matematik 3c alt Matematik D då behöver du skaffa dig godkänt betyg i en av de kurserna (3c eller D). Det kan du göra bl a genom att göra PRÖVNING på Prövningsenheten eller på Komvux. Du behöver, alltså inte läsa en kurs för att få betyg. Har du kunskaper som motsvarar den kursen, kan du få betyg genom Prövning.

    Att det på vissa utbildningar i behörighetskraven står Matematik 3 eller C och på andra Matematik 3 eller D - beror på att A-E Mattekurser (i det gamla systemet) inte har direkt & klar motsvarighet i de nya kurserna, t.ex de gamla kurserna Matematik B och E var á 50 poäng och alla de "nya kurser" i matte på gymnasiet är á 100 poäng.
    De nya kurserna är också uppdelade i tre spår: a, b och c där c är det avancerade spåret och b är medelsvårt.
    De gamla kurserna hade ingen uppdelning på det sättet - och det är därför omöjligt att direkt "översätta" alla gamla kurser till de nya.

    Du kan också kontakta Studievägledare på den utbildningen som du vill söka och fråga om det är bäst du läser eller gör prövning i Matematik 4 eller i Matematik 3c eller D.

    Jag tycker att det säkrare att skaffa sig betyg i just exakt de kurser som uppges för det är det som de kräver.

    Om du har andra frågor, vad god kontakta oss igen.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV