Jesper
    Jag ska snart börja sista året på gymnasiet. Jag läser ekonomi med inriktning juridik. I denna inriktning är inte matte 3b med, utan vill man läsa denna kan man göra det som utökad kurs. Jag valde inte matte inför sista året, utan tog istället Engelska 7. Nu börjar jag dock undra om jag valt rätt. Jag vill läsa vidare till någon slags jurist efter gymnasiet, mest sugen på affärsjurist. Jag får 2,5 meritpoäng genom språkkurserna samt engelska 7. Kommer jag tjäna något på att läsa matte 3b som utökad kurs? Frågan är alltså om matte 3b kommer ge mig några nödvändiga behörigheter för att läsa till jurist.
    Min plan var från början att välja bort matten sista året för att satsa på de andra ämnena mer. Har läst matte 1b och 2b och undrar om dessa räcker för en juristutbildning.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!

    Som det är idag, så krävs det inte matte för SärskiId behörighet tiII Juristprogrammet. Om du har Matte 3 som Utökad kurs i ditt examensbevis, kommer inte det betyget räknas in (under förutsättning att du redan utan matte 3, får max i merit). Eftersom matte ej krävs tiII Juristprogrammet, skuIIe du få 0.5 i merit även för matte 2... och ännu 0,5 för matte 3 (men man får ej mer i merit än max 2,5). Men om du t.ex byter Eng7 mot Matt 3, dvs ej Iäser eng7 utan Iäser matt 3 i stäIIet, får du också max i merit.

    Att få Iäsa en Utökad kurs är ej en rättighet. Rektor kan säga Nej. Och det är inte bara för att det är dyrt att ge mer undersnings utan även av hänsyn tiII eIeverna, som månste även hinna viIa sig / ha fritid / hinna träffa kompisar & ägna sig åt hobby.... :)

    Hoppas att ngt i mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA