Sarah
    Hej,
    Min dotter tog studenten (Teknisktprogram) i juni, hon vill gärna ge matematik 4 en ny chans. Komvux godkände henne inte då hon är under 20 år. Finns det något sätt för henne att läsa matematik 4 i klassrum före 20 års ålder?
    • Anna : Fick din dotter Examensbevis eller Studiebevis när hon tog studenten?
    • :

      Hej,

      hon fick examensbevis och har sökt komvux men blev inte antagen pga ålder.

      Sarah

    • Anna : Det är väldigt märkligt. Med examensbevis är man inte för ung för komvux. Vilken kommun är hon folkbokförd i?
    • Anna : Med att "ge matematik 4 en ny chans" - är det så att hon har F i den kursen i sitt examensbevis? eller har hon godkänt betyg (E eller högre) och vill få högre betyg? Att inte antas pga för låg ålder - till komvux - när man har examensbevis från gymnasiet, förekommer inte. För att det strider mot reglerna.
    • : Sundbyberg. Ja hon fick ett F. Tack vad bra då får vi se över hur ansökan gjordes.
    • Anna : Vi har nu ringt och pratat med de som jobbar på komvux i Sundbyberg. Vi fick svar att vanliga regler gäller, alltså man kan inte bli nekad pga man är för ung för komvux om man har examensbevis från gymnasiet. Kontakta gärna komvux i Sundbyberg. Det måste rättas till... det har blivit fel på något sätt. Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    om en ungdom fick Studiebevis eller Examensbevis från gymnasiet (vilket man oftast får när man har genomgått 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram), då kan man vara hur ung som helst och ändå kunna börja läsa på komvux. Det finns exempel (några få) när man tar ut examensbevis när man är 17 år gammal. Och då kan man direkt efter gymnasiet läsa på komvux.
    Har din dotter ansökt om att läsa på komvux? Eller vill hon inte söka för att hon inte tror att hon kommer få utbildningsplats?

    Om man inte kan läsa en komvux-kurs matte 4, så kan undervisning i klassrum i den kursen finnas även på folkhögskolorna. "Problemet" här blir att omdöme från en folkhögskola kan man inte "sammanföra" med gymnasiala betyg in i examensbevis. På en folkhögskola kan man på en allmän kurs läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Sådant omdöme kan man som snabbast uppnå på ett läsår. Om studieformen Folkhögskola var god se Framtid.se/studier/folkhogskola

    Innehåll i kursen Matematik4 kan man se på matteboken.se/lektioner/matte-4 och där kan man kostnadsfritt repetera och bedriva självstudier. Om man skaffar sig tillräckliga kunskaper kan man sedan försöka få betyg genom en prövning.