Josefin
    Jag har tänkt flytta till Danmark för att studera läkarlinjen och jag undrar om det är både matematik 4 och 5 eller om matematik 4 räcker för att söka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin,
    i Sverige räcker det att man har godkänt betyg i matematik 4 - för att (i matte) bli bedömd som behörig sökande till läkarprogrammet. Godkänt betyg i matematik 5 ger MERITPOÄNG, som inte är obligatoriska men som ger fördel i konkurrensen om utbildningsplats.
    Dessutom är det bra med djupare kunskaper inom matematik, om man ska läsa till läkare; därför rekommenderar jag att försöka få godkänt betyg även i matematik 5 och/eller i en gymnasial kurs matematik specialisering.

    Ang. vad de kräver i Danmark - bra att fråga på det lärosäte i Danmark dit man vill söka.
    Vi på Fråga SYV har tyvärr inte någon egen expert på studier utanför Sverige.
    Vi kan därför endast ge dig länkar till de sidorna som vi bedömer som pålitliga och där du, förhoppningsvis, kan hitta relevant info.

    Länktips:
    norden.org/da/hallo-norden/uddannelse-i-danmark
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/danmark.