Liam

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och ska göra ett programmfördjupningsval. Jag är osäker på om jag ska välja Matematik 5 och Bioteknik eller Mattespecialisering i kombination med matte 5. Jag är alltså säker på matte 5 men lite osäker på om jag ska välja Bioteknik eller mattespecialisering. Jag har gsnak lätt för de flesta ämnena, men Bioteknik verkar vara lite mer intressant. Jag undrar därför om det finns någon utbildning som kräver mattespecialisering. jag är intresserad av att studera på universitet utomlands (i USA) och då är det förmodligen ekonomi jag vill läsa. Kommer matte specialisering gynna mig när det gäller att bli intagen då (på t.ex Harvard Business school)? Jag vill bara veta så jag inte stänger nåfra dörrar och för utbildningar i framtiden. Jag vill inte jobba inom matte men det tilkommer ju självlart en hel del matte i ekonomiprogram.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Liam!
    om du nu går andra året på gymnasiet, kommer du kunna söka till eftergymnasiala utbildning till hösten 2022, som tidigast, och hur behörighetskraven kan förändras tills dess (och speciellt på skolorna utomlands) kan inte vi på FRåGA SYV svara om.
    Du kan kontakta de skolorna utomlands som du är intresserad av och fråga om råd. Om jag får gissa då skulle jag svara att jag tvivlar på att varken sig matte.spec eller bioteknik skulle krävas inför ekonomiutbildning på grundnivå, alltså när man inte tidigare var tvungen att läsa på universitetet (oavsett vilket land det handlar om). Däremot, kan mer kunskap inom matte vara ett plus, eftersom precis som du skriver själv, att ekonomi handlar i stor omfattning även om matematik. Men jag tänker också så här att skolorna utomlands kan även ta hänsyn till "bredden av dina intressen", alltså att du trots att du söker utbildning inom ekonomi, har även "frivilligt" läst bioteknik (alltså har bredare intresseprofil än endast matte-ekonomi). Så, det kan finnas både för- och nackdelar i detta, så ... kan fortfarande inte ge dig ett kort konkret svar.
    Däremot om du ändrar dig och söker till ekonomiutbildningar i Sverige, då skulle du fått + 0.5 merit/extra-poäng för godkänt betyg i matte specialisering, vilket du inte får för bioteknik. Så, inför svenska ekonomiutbildningar på högskolenivå, så är det fördelaktigare att få godkänt betyg i matte spec. Om meritpoängen till svenska högskoleutbildningar för dig som läser mot examensbevis, var god se gymnasieguiden.se/merit