Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Brendan!

    Ja, det är mycket bra att ha läst Matematik 5 i fall man vill bli läkare.
    För behörighet krävs det Matematik 4 och för Matematik 5 får man MERITPOÄNG.
    Eftersom det brukar vara mycket höja antagningspoäng till läkare i Sverige, då räcker det oftast inte att "bara" ha A betyg i alla gymnasiala kurser, utan man är tvungen att ha i alla fall några Meritpoäng för att ha en chans att komma in på betyg.

    Högskoleprovet ger en extra chans att komma in.

    Om du vill lära sig om Meritpoäng, hur man får flera Meritpoäng, kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Hör av dig igen om du undrar ngt. mer om Meritpoäng eller om ngt. annat. OK?

    Bästa hälsningar
    Milla på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok! Vad bra i så fall. Jo, högskoleprovet har jag hört talas om det. Har ställt en fråga om det precis nu. Tack för hjälpen igen :)!
    • Mikael : Du kan börja träna på gamla högskoleprov som hittas via www.studera.nu
    • : Har gjort tre prov nu och mitt genomsnitt är 1 :). Är det bra eller dåligt?
    • : Menade 1,05
    • Milla : 1.0 är medel på alla som gör Högskoleprovet. Har du 1.05 är det ÖVER MEDEL, så det är bra. Men det viktigaste är - vad de andra får som söker samma utbildning som du kommer att söka till samma ort och samma termin och de som gjorde HP - vad just de kommer att ha och detta i förhållande till antal utbildningsplatser som är reserverade för sökande i HP gruppen. Milla
    • : Oj, det trodde jag inte :D! Jo så sant, och för att bli läkare är det väl att fortsätta kämpa och drömma vidare :D! Tack än en gång :) //Brendan
    • Mikael : Vi håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer