Ddaedy
    Hej, jag suger verkligen på matematik. Jag har nyss börjat gymnasiet och på ett rätt så bra endå alla är schysta osv, men det är därför jag hade hyfsade betyg i ALLT förutom MATEMATIK. Jag fick D i det och jag suger verkligen förtjänar ett E om jag ska vara ärlig. Nu går jag samhälls linjen och velar mellan att plugga juridik efter mina tre år eller något helt annat eftersom jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag satsar på A-B i alla ämnen förutom matte för det kan jag få och har jag redan men matten ser det ut som att jag kommer få E typ. Vad händer då?, kan jag fortfarande plugga juridik sen eller är det kört? Tydligen ska man typ ha A i alla ämnen för att komma in på en högskole/universitet utbildning i juridik. (MATTE 1B, MATTE 2B är det jag pratar om just nu och som är aktuellt) svara ASAP snälla.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Du har rätt i att det krävs rätt så höga betyg för att komma in på Juridik på högskola i Sverige.
    E i två 100 poängskurser (som Matte 1b och 2b) är sänker medelvärde av dina betyg ganska mycket.
    "Räddningen" kan vara att uppnå max i Merit. För det behöver du läsa Engelska 7 och Moderna språk 3 och 4.
    Du kan också försöka bli bättre på matten och vi rekommenderar www.matteboken.se

    och www.mattecentrum.se driver Räknestugorna i ca 30 städer - se om det finns en nära där du bor eller går i skola. Det är gratis att få hjälp i en Räknestuga (mattecentrum).

    Ett annat alternativ skulle vara för dig att byta till ett program där man läser så lite matte som möjligt. Då Matte inte krävs för särskild behörighet till "Jurist", kan du ta examen från ett annat program där endast Matte 1 läses: yrkesprogram eller Estetiska eller Humanistiska programmet.

    Du kan också satsa på Högskoleprovet som ger en extra chans att komma in på en högskoleutbildning:
    http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA