Nina

    Hej, Finns det något officiellt dokument typ skolverket på engelska där det framgår på hur det svenska gymnasiesystemet är uppbyggt kring antal timmar lästa för varje ämne? Behöver det för studier utomlands , måste redovisa hur mycket matematik som jag har läst på gymnasiet i antal timmar.

    • Julia : Har du läst Matematik 1,2, 3 och så vidare eller Matematik A, B, C o s v.?
    • : Ja, läst matematik 1b,2b,3b
    • Julia : Jag har nu skrivit svar, nedan. b-spår är "medelsvårt" och inriktat på ekonomi (medan c-spår är inriktat på naturvetenskap) och a-spår läses på gymnasiets yrkesprogram.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    se info på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?matematik
    Varje gymnasiekurs i matematik (numera, sedan reformen Gy2011/Vux2012) är på 100 poäng. Tidigare (de som läste Matte A, B, C, D och E... hade Olika antal poäng/timmar i olika kurser).
    Om du läste Matematik 1, 2, 3 ... alltså i det nya (nuvarande) systemet då är varje kurs på 100gymnasiepoäng = 200 timmar (studieinsats).
    Om eleven läser i lärarledd form, brukar ca 100 timmar vara lärarledd undervisning (inom varje 100 poängs kurs) + ännu 100 timmar är fördelade på självstudier, grupparbeten, förberedelse till prov mm. Alltså allt som allt 200 timmars arbetsinsats för 100 p.kurs (om vi pratar om gymnasial nivå).

    Innehåll i kurserna kan man se på www.matteboken.se

    Om ngt dokument på engelska finns som skulle bekräfta exakt hur många timmar du läste matte på gymnasiet - är det bäst om du frågar Skolverket om: du kan t.ex ringa till deras upplysningstjänst 08-527 332 00.
    Du kan också testa ställa din fråga i matteforumet på Mattecentrums webbplats.