Stina
    Hej,
    Vad jag har förstått kan man bli behörig högstadielärare i matematik om man pluggar 90 hp matte och sedan går KPU. Då går det alltså att gå de första 90 hp på till exempel en matematikerutbildning och sedan söka till KPU?
    Eftersom jag bor i Karlskoga och har lika nära till Karlstad och Örebro, undrar jag om någon av deras matematiker-/matematikutbildningar har rätt kurser i sina första 90 hp för att jag ska kunna vara behörig till KPU efter det.
    Tack på förhand!
    /Stina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    att ta vägen mot lärarbehörighet via KPU är "lite riskabelt", jämfört med den säkerheten som Ämneslärarprogrammen ger. För det första, så vet man inte var KPU för just mattelärare kommer erbjudas om tre terminer och sedan är det också så att KPU, vid antagning, prioriterar sökande som ska bli lärare i flera ämnen. De som ska bli lärare i ett ämne kommer sist i kön till utbildningsplats på KPU (fick vi som svar från KPU-ansvariga).
    Sedan, även om du blir antagen till KPU och blir behörig lärare i endast ett ämne Matematik så blir det svårt (kanske t o m omöjligt) att på en och samma skola få heltidstjänst. Antingen får du i så fall jobba deltid som lärare i matematik, eller försöka få ihop flera deltider på flera skolor (kan bli svårt schema-mässigt) eller så får du undervisa i andra ämnen också (i ämnen som du inte är behörig att undervisa i - om du vill jobba heltid som lärare).

    Exakt vilka kurser som accepteras som 90 hp i matematik inför KPU, är det bäst att du frågar studievägledare på den institutionen där du vill läsa KPU eller antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Om jag måste svara på din fråga så är min bästa gissning att Matematik 1, 2 och 3 eller Matematik A, B och C eller I, II och III tre kurser á 30 hp/styck som är lästa på samma lärosäte (för att undvika eventuell överlappning) skulle accepteras som 90hp inom matematik inför antagning till KPU.

    Studie- och yrkesvägledare