Ebba

    Hej! Jag går just nu andra terminen på gymnasiet och har rödmarkering i matte 1b och vet inte om jag kommer klara kursen. Om jag då ej klarar den vill jag gärna plugga upp kursen i framtiden och undrar då hur lång tid det bör ta att gå Matte 1b (100 poängs kurs) på komvux ?

    • Anna : Utan godkänt betyg i matte 1 uppnår eleven inte Kraven för examensbevis och får då Studiebevis; det kan kompletteras efter gymnasiet, på komvux - genom studier eller genom självstudier/prövningar.
    • Anna : Jag vill också påminna om att i fall eleven läst och fick F i en kurs på gymnasiet, har eleven rätt att innan hen går ut år3 - göra Prövning i den kursen.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Komvux (kommunal vuxenutbildningen) kan man på heltid läsa matte 1b på fem veckor eller på halvtid - på 10 veckor.
    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng på en vecka; på så sätt läser man på heltid varje 100poängskurs under 5 veckor.

    Men... om man vill ha lärarledda lektioner, och ej läsa på flex-distans (självstudier med viss handledning), då brukar lektionerna ligga under en hel termin (alltså 20 veckor). Läser man matte 1b eller en annan 100p.kurs under en termin, läser man i så fall på 25% studiefart (alltså bör lägga ner ca 10 timmar i veckan på sina studier).
    Vänligen
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vet inte vilket program du går - det kan vara Estetiska (ES), Humanistiska (HU), Samhällsvetenskaps- (SA) eller Ekonomi (EK) - för att det är på de programmen man läser b-spår i matte.
    Om du läser ett program där även matte 2b är en obligatorisk kurs, då blir det lite "knepigt" då du får läsa vidare: alltså läsa matte 2b även utan godkänt betyg i matte 1b... men du måste ha godkänt betyg i matte 1 för att uppfylla kraven för exam.bevis.

    Matte 2 kan man i sitt exam.bevis ha med F i betyg.
    Det kan finnas för- och nackdelar att läsa matte 2 när man har F i matte 1 (du läser mer matte och kan då kanske lättare få godkänt betyg på prövningen sen...) men det kan också kännas lite "meningslöst" att läsa högre matte när man saknar förkunskaperna - det kan kännas att det är "så svårt att jag lär mig inget - varför ska jag göra det?"... Det är inte förbjudet för gymnasieskolan ge dig möjlighet att under nästa läsår läsa om matte 1b, men om schemat ej "går ihop" och du har kanske en annan obligatorisk för dig lektion samtidigt som undervisning i matte 1b pågår, så blir det svårt (du kan ju inte klona dig, eller hur?).
    På inriktningen Ekonomi på EK läser man även matte 3b som en obligatorisk kurs. Skulle det vara så att du läser på Ekonomiprogrammet, och har svårigheter med matten, råder jag dig välja inriktning Juridik (då slipper du i alla fall "dras" med matte 3...); det kan också kanske vara på sin plats att kika på programbyte - om det finns ngt annat program som passar dig bättre?
    T.ex på de yrkesprogrammen läser man en lättare kurs - Matematik 1a. Och man behöver ej läsa mer matte än så...

    Lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Vänligen
    ANNA