Hej Mahid,

    det är mattelärare som kan svara på den frågan mycket bättre än någon annan... så mitt råd är att du ställer frågan till matteläraren. Se också om du kan på www.matteboken.se  se skillnad mellan matte 1a och 1b.

    Det är så att matte 1 är en obligatorisk kurs i vilken man är tvungen att ha lägst E i betyg - för att uppfylla kraven och kunna få Examensbevis och få godkänt i Matte 1a är minimikravet, kan man säga. Den kursen läses på yrkesprogram och är "praktisk anpassad" till lite mer praktiska yrken, som t.ex snickare och kock.

    Egentligen är det bara den som själv har läst båda kurserna - matte 1a och 1b eller mattelärare som undervisar i de kurserna, som kan jämföra exakt hur stor skillnad mellan dem är...

    Bästa hälsningar

    ANNA