maja
    Hej, vad krävs för att läsa till pr konsult i universitet? kan man ha läst bara matte 1b? och vad finns det för andra utbildningar att läsa till om man bara har läst matte 1b i gymnasiet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja,

    om du menar det här yrket - http://www.framtid.se/yrke/pr-konsult - så finns det inte någon specifik utbildning som direkt leder till det yrket. Man ska läsa utbildningar inom "marknadsföring och kommunikation" och sedan arbeta i några år och bli expert på det man gör. Sedan kan man starta eget och bli egenföretagare inom PR-branschen och hyra ut sig själv på konsultbasis.

    Utbildningsutbud ändras ständigt. Vi kan se vilka utbildningar inom marknadsföring och kommunikation som finns idag. Vi vet inte med säkerhet vilka utbildningar som kommer att finnas om 3 år.

    Vad som idag finns inom högskola/universitet  inom Marknadsföring kan du se >>här; vad som finns inom Kommunikation - se >>exempel på ett högskoleprogram som jag kan rekommendera (och det räcker med endast godkänt betyg i matematik 1b).

    och vad som idag finns inom yrkeshögskola - se exempel på några yh-utbildningar här<<