Alma
    Jag går i nian, men är färdig med nians mattebok, därför pluggar jag på egen hand matematik 1C, (min lärare vet dock om det och hjälper mig med det när det behövs). Jag skulle när jag är färdig med kursen gärna tenta av den, så att jag slipper göra om den i gymnasiet och på så sätt kan gå direkt till högre kurser. Är detta en möjlighet? Och i så fall hur går man till väga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alma!
    Så bra att du gillar matte och är duktig på det!
    Det är kanon-bra! Du vill kanske satsa på en gymnasial utbildning där man läser extra mycket matte?

    Vi på Fråga SYV kan ge dig tips på var sådana utbildningar finns. Det kan din mattelärare också göra, tror vi.

    Ang. tenta av Matte 1c, så har du inte automatiskt rätt att göra tenta i den kursen, tyvärr. Detta för att den ingår inte i din Studieplan. Det är ju grundskolematten som ingår. Du är för duktig, helt enkelt! :)
    Du kan vända dig till prövningsenheter, men det kostar 500 kr. Det är också svårt att få A-betyg i en kurs när man tentar av den, även om man är jätteduktig.

    Därför råder jag dig att bara fortsätta läsa mer matte när du är klar med 1c kursen, läs 2c sen. Som du kanske redan vet, är mattekurserna upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    Om du har kunskaper, säg i Matte 1c och 2c - när du börjar på gymnasiet, då blir det lätt för dig att få A-betyg i matten samtidigt som du har tid och ork för andra ämnen (för du behöver inte lägga så mycket "krut" på matten).
    Det är Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet som jag rekommenderar för dig, om inte du vill gå i en special skola för elever som gillar matte och läser universitetskurserna i matte redan på gymnasiet.
    Se exempel på en skola som erbjuder Spetsutbildning i Matte på gymnasiet, http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ehrensvardska-gymnasiet
    Elever från hela landet söker till den.

    Du behöver inte söka till en gymnasieskola med spetsutbildning i matte, om du inte vill - jag vill bara visa på att en sådan möjlighet finns.

    Tillbaka till din fråga: om att tenta av matte 1c. Prata med din mattelärare, fråga vad hen tycker. Det är en ovanlig situation när en grundskoleelev vill tenta av gymnasiala kurser och det finns därför inte någon färdig lösning.
    Ett förslag skulle vara att rektor på din skola pratar med utbildningsförvaltningen om att ge dig möjlighet att delta i slutprovet i Matte 1c på en kommunal skola - när elever i åk1 på gymnasiet skriver sitt prov.
    Jag kan inte lova dig att det blir så som jag beskriver, det är bara ett förslag på en eventuell möjlig lösning.

    Tyvärr kan det leda till oväntade problem på gymnasiet, om du får betyg i Matte 1c redan innan du börjar på gymnasiet. man måste nämligen läsa PÅ HELTID för att ha rätt till Studiebidrag från CSN. Om du redan har betyg i Matte 1c och din gymnasieskola inte kan ge dig en annan kurs på de håltimmarna som uppstår för dig, läser du på deltid - och med det inte har rätt till studiebidrag från CSN (1050 kr per månad). Du kanske blir tvungen delta på lektionerna i Matte 1c på gymnasiet, trots att du redan har fått betyg. Tyvärr kan det bli så! :(
    Därför ser jag inte någon större anledning att just skaffa betyg i förtid.
    Kunskaperna är, däremot, alltid mycket bra att ha!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig allt väl och lycka till!
    ANNA