Tea
    Hej!
    Jag går i åk3 på gymnasiet och funderar på vad jag ska studera.
    Jag har inte godkänt betyg i matte 2b.
    Jag funderar kanske att bli psykolog.
    Igår fick jag en katalog från Luleå tekniska universitet, och det står för behörighet: Grundläggande behörighet + Matematik 1a/1b/1c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A5).
    Eller:
    Matematik A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5).

    Men, på Saco:s webbsida har jag hittat följande behörighet: Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Så min fråga är behöver man matte 2 för att bli psykolog och vad betyder områdesbehörighet 5?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    jag kan inte se att psykologprogrammet skulle ges på Luleå universitet. Om de ska starta en ny utbildning, som idag ännu inte finns - ? - du får kontakta dem och fråga.
    Annars så finns en lista på lärosäten där psykologprogrammet brukar ges: se studera.nu/psykolog

    Angående behörighet till psykologprogrammet, vad gäller matematik. Så vitt jag vet så krävs det godkänt betyg i matematik 2. Man kan ha godkänt betyg i matte 2a eller 2b eller 2c. Det är lite lättare att få godkänt betyg i matte 2a, än i 2b. Så, kanske ska du satsa på att försöka få godkänt betyg i matte 2a, är mitt tips!
    Att matte 2 inte skulle krävas inför psykologprogrammet i Sverige - har inte jag hört talas om.

    Ang.Områdesbehörigheter... så är det rätt så krångligt. Högskoleutibldningar är indelade i områden och till de olika områden krävs olika Särskild behörighet. Finns dock många undantag och andra "konstigheter" i det systemet. Det är mycket lättare att bara försöka få reda på vad Särskild behörighet till just den här högskoleutbildnigen är, det är i alla fall vad jag tycker. T.ex så består särskild behörighet inför psykologprogrammet av: godkända betyg i följande gymnasiala kurser Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
    Men om du vill kan du läsa information om områdesbehörigheter t.ex på antagning.se/sarskild-behorighet/omradesbehorigheter