Jan

    Hej , jag har ett litet dillema eftersom att jag fick F på matte 1 och 2 b i gymnasiet läste jag till matte 1a och 2a i komvux , min fråga är kommer jag kunna att få en examen inom högskoleförberedande? eller måste jag vänta ett helt år till och ordna matte 2b? :(

    En annan fråga är också , om man har 2450 poäng vilket betyder att 50 poäng har överskridits , jag kan inte ta bort min 50 poängskurs eftersom att det är religion 1 vilket är obligatoriskt. Jag har en annan kurs som är på 50 poäng men då försvinner min 100 poängs kurs och mitt meritvärde sänks , kan jag ta examen med 2450 poäng? Jag har läst att man kan ha 50 poängskurs som U-kurs får jag då välja specifikt den 50 poängskursen eftersom den har lägst betyg också?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jan!
    I komvux-examen ingår exakt 2400poäng. Vad gäller matte så är min bedömning att du kan ta in matte1a & 2a i examensbeviset från komvux. Det som gör din utbildning ”högskoleförberedande ” är att du har godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.
    Frågan om att ta bort 50 poäng eller ta bort 100p och läsa en ny kurs på 50p måste du ta med Syv på komvux. Kanske kan man klyva historia 1b och behålla endast halva kursen in i ditt examensbevis? Här tänker jag på att elever på TE på gymnasiet läser endast historia 1a1, 50p. Om man tänker logiskt, varför ska mer historia behövas än en 50p-kurs om man tar examen från komvux, om det inte gör det på gymnasiet ... I och för sig, så ligger TE inom "naturvetenskap-teknik" och inte inom "samhälle-humaniora" och tar man examen (på komvux) från Naturvet./teknik så behöver man ha betygen i matematik 2c och 3c med inom kurser i examensbeviset... så här finns det ett problem. Ytterst är det upp till rektor på komvux att svara på om du kan ta ut examen från samhälle-humaniora med endast 50poängskurs i historia...  Du kan behöva läsa en 50p.kurs till, och först efter det ska kunna ta ut examensbevis från komvux.
    Prata med SYV på komvux om det.