ell

    Hej jag är intresserad av att plugga till mode/kläddesigner efter gymnasiet. Just nu går jag estetiska programmet och har alltså bara läst matte 1b. Jag har tidigare hört att jag inte kommer behöva läsa matte 2b eftersom jag vill plugga mode design. Stämmer detta?

    • Julia : Var vill du plugga mode/klädesign, på vilken skola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elle,
    det finns väldigt många olika utbildningar som på något sätt hör till område "mode" eller "kläddesign", t.ex kanske man vill utbilda sig inom Fashion Management with Marketing, alltså marknadsföring inom mode, eller till något avgränsat område inom kläddesign, t.ex till Mönsterkonstruktör. Kika gärna på yrken designer-inom-mode-och-textil, Modevetare, moderedaktör, direktris.
    Utbildningar finns inom olika skolformer, bl.a inom yrkeshögskolan och KKU. Eftersom det finns tusentals olika utbildningar och även pga kraven på särskild behörighet kan förändras över tid, kan inte vi på FRåGA SYV svara definitivt att ingen av dem kräver (eller i framtiden kommer att kräva) mer matte än endast matte 1. Dock går det säkert att hitta många som inte kräver matte 2 och högre matte, men det är absolut inte fel att läsa matte 2.
    Jag tänker så här: om du söker till en högskoleutbildning som inte kräver matte 2, kommer du få meritpoäng för godkänt betyg i matte 2. Annars är det bra att kunna mer matte, oavsett vilken utbildning man söker till eller inom vilket yrke man jobbar.
    Du får gärna kika på några yrkeshögskoleutbildningar t.ex på följande, se snabblänkarna nedan:
    stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktör
    yhguiden.se/skräddare