Moa
    Jag går i nuläget andra året på gymnasiet (samhäll) och ska välja IV-val inför år tre. Valet står mellan engelska 7 och matte 3b. Har ganska lätt för både matte och engelska men tycker att matte är roligare. Funderar på engelska 7 eftersom det skulle ge mig fullt meritpoäng men tror att matte 3 breddar en del? Hur vanligt är det att matte 3 krävs för olika högskoleutbildningar? (Vet inte alls vad jag vill göra i framtiden) Vad ska jag satsa på??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Moa,
    Matte 3 krävs till Fastighetsmäklare och till Högskoleingenjör - till exempel.
    Det är sant att du får 1.0 i Merit för Engelska 7 och "bara" 0.5 - för Matte 3.

    En variant är att du ansöker om att få läsa en "utökad kurs" och läser en av de kurserna - om du får - som "utökad" och då har 2600 poäng i din gymnasieexamen, dvs 100 poäng för mycket.
    "Utökade kurser" räknas in i Jämförelsetal bara om de krävs för behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    I ditt fall kommer vilket av dem räknas i - för att båda ger Meritpoäng.

    Du kan se innehåll i Matte 3 på www.matteboken.se.

    Om du inte vill eller inte får läsa en utökad kurs och måste ta en av de två kurserna och du står i valet och kvalet - och vet inte alls vilken av dem som du hellre vill läsa, kan du också få slumpen avgöra - lämna det öppet och får plats på den kursen som du får - du kan låta din SYV fördela dig till den kurs som hen "vill" (dvs där det blir färre elever i gruppen: det kan vara fördelaktigt att gå i en mindre grupp där läraren har mer tid för varje elev).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig inför ditt beslut!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare