Hawre
    Hej!

    Jag läste Samhällsvetenskap med inriktning beteende och i min kursplan ingick Matte 1b och Matte 2b. Jag har nu bestämt mig för att läsa Matte 3b på komvux för att jag såg att det ger en merit poäng men jag undrar om jag kan läsa Matte 3a istället för Matte 3b och om det fortfarande ger merit poäng om jag gör det? Eller måste jag läsa Matte 3b med tanke på att jag läste Matte 2b? Linjen jag vill söka in till är jurist.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hawre!
    Du måste läsa Matte 3b för att det finns ingen kurs som heter Matte 3a.
    På nivå 3 finns det 3b och 3c där "c-spår" är det avancerade spåret.

    Om du vill läsa "den lättare varianten", då är det 3b.
    För Matte 3 (b eller c) får du 0.5 i Merit - om inte du redan har uppnått max i merit, som är 2.5.
    Mer om meritpoäng kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsnngar & lycka till med dina studier!
    ANNA
    Se info om Mattekurser på gymnasiet på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    • : Tack så mycket för svaret! :)
    • Anna : Du kanske känner till www.matteboken.se - en mycket bra sida för alla som läser matte? Vill du få tips om flera matte-sidor, hör av dig igen. Lycka till med dina studier!