A
    Nästa år i trean har vi individuella val och jag vet inte riktigt vad jag ska välja då jag inte vet vad jag ska läsa till på högskolan och vad som då krävs för just den utbildningen. Jag har dock kommit fram till att jag ska läsa antingen naturkunskap 2 eller matte 3. Jag vill kunna ha flera utbildningar att kunna välja bland, vilken av dessa två kurser skulle vara i så fall smartast att läsa? Vilken av dessa två kurser ger meritpoäng till de flesta utbildningar?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar på din fråga nu.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej A!
    Naturkunskap ger inga meritpoäng (i alla fall inte i ditt fall när du är 17 år och läser på gymnasiet). Innan reformen Gy2011 kunde olika kurser ge Meritpoäng (de kallades "områdeskurser") och det spelare roll vilken utbildning man söker - så var det olika kurser som kunde ge Meritpoäng till olika utbildningar. Så om du läser på Internet om "områdeskurserna" och att andra kurser än matte, engelska 7 och moderna språk ger meritpoäng - så gäller det personer som fick Slutbetyg från gymnasiet år 2013 och tidigare.
    Från år 2014 och senare är det de här reglerna som gäller för Meritpoäng:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du tänker på Meritpoäng så är det Matte du bör välja.
    Men om matte 3 krävs för behörighet (om du t.ex. skulle söka utbildning till Fastighetsmäklare eller Högskoleingenjör) - då ger inte matte 3 meritpoäng (för att den kursen ett ett "måste" för den utbildningen. Det är "överliggande kurs" i Matte och moderna språk som ger Meritpoäng.

    Om du tycker det är svårt att välja mellan Matte 3 och Naturkunskap 2 - kan du ansöka om att få läsa "en utökad kurs" - dvs en av de kurserna som en EXTRAKURS. Det finns ingen garanti på att du får göra det, men du kan fråga. Rektor beslutar.

    Bästa hälsningar
    &
    Lycka till!
    ANNA
    • : Tack för svaret! Undrar dessutom vilka utbildningar (förutom arkitektutbildningar) som kräver matte 3? Finns det någon bra hemsida där man kan kolla upp det?
    • Mikael : Känner inte till någon hemsida där man kan söka på "Matte 3" och få fram alla utbildningar där den kursen krävs. Det kan bero på att behörighetskraven ändras, på att det finns utbildningar på högskola, på yrkeshögskola, andra utbildningar... olika typer av utbildningar & att Matte 3 krävs oftast I KOMBINATION med andra kurser, inte enbart Matte 3. Det skulle bli omfattande arbete att skaffa en databas där man skulle kunna söka på Matte 3 och få fram alla utbildningar - den databasen skulle behöva underhållas kontinuerligt också för att utbildningar upphör att existera och nya skapas, behörighetskraven förändras mm. Om du hittar ngt., tips oss! Annars så är tanken att man ska titta på högskoleutbildningar (www.studera.nu) och yrkeshögskoleutbildningar (www.yhguiden.se) som intresserar dig och försöka skaffa sig behörighet.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Det stämmer att en fullständig lista på alla utbildningar som kräver Matte 3 eller Matte C - har inte vi hittat. Om du hittar själv - var god tipsa oss.

    Men jag vill ändå nämna de utbildningar som vi vet kräver (bland annat) godkänt betyg i Matte 3 (gammal kurs Matte C):
    - lärare med behörighet att undervisa i Teknik, Företagsekonomi, Biologi, Naturkunskap
    + de utbildningar som tillhör områdesbehörighet 3 (t.ex Agronom & Landskapsarkitekt)
    områdesbehörighet 4 (t.ex Civilekonom & Fastighetsmäklare)
    och
    områdesbehörighet 12 (t.ex Biomedicinsk analytiker, Farmaceut & Receptarie).

    Behörighetskraven är inte konstanta, utan kan förändras och oftast "läggs det på" dvs krävs godkända betyg i högre kurser (jämfört med innan) när förändringar sker. Om en viss kurs i Matte inte krävs för behörighet, då ger godkänt betyg i den - Meritpoäng, därför är det alltid fördelaktigt att läsa så mycket matte man kan.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket!
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!