Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    svar på din fråga beror på vad det är för utbildning - om det är på högskola, då brukar de inte göra undantag, utan kräver just matte 3c, men du kan läsa matte 4, som är en högre kurs, som dessutom ger dig 0.5 i merit (såvida du ej redan har max i merit). Om du får godkänt betyg i matte 4, anses du ha behörighet vad det gäller både matte 3b och 3c, som är "lägre" kurser.

    Om det är en utbildning på en yrkeshögskola<<, då brukar de vara mer "flexibla" och kan göra undantag.

    Vänligen

    Julia SYV

    Problemet med att kunna läsa matte 3c på komvux är att komvux gör ofta bedömningar att matte 3b och 3c är "samma kurs" och nekar plats på kursen 3c, om den sökande redan har godkänt betyg i matte 3b. Komvux gör det pga resursbrist. I så fall kan du göra Prövning i matte 3c, kostnad för dig blir 500 kr. Eller så kan du söka läsa matte 4 på komvux.