Nur
    Jag har läst matte 2b och vill nu vidare till matte 3b för att kunna få full merit, då jag inte läste spanska 4 under mitt andra år i gymnasiet. Jag bor i Stockholm och undrar om det finns ett universitet/högskola/komvux som kan erbjuda mig att läsa matte 3b kursen, under sommaren. Jag vill kunna läsa matte 3b och få full merit innan 2017, då Blex kommer att tas bort nästa år

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuba!

    Det är bra att du viII Iäsa mer matte! Jag kan rekommendera en bra Gratis sida - www.matteboken.se - för repetition och sjäIvstudier.

    Tyvärr kommer du inte att hinna kompIettera med matte 3 innan antagning tiII höstterminen 2017 på högskoIenivå... då sista dag att kompIettera med betyg är 21 juni 2017. Betyg som inte finns Antagning.se tiIIhande senast den dagen, kommer inte påverka ditt meritvärde vid antagning tiII en högskoIeutbiIdning med start hösten 2017.

    Du har möjIighet att söka tiII högskoIa ändå och hoppas att du kommer in - men om inte, då kompIetterar du sen...

    En annan "Iiten" chans som kanske går att få igenom är att om du skaffar dig kunskaper genom SjäIvstudier och ber din SYV att inkIudera Matte 3b i din studiepIan på gymnasiet - i så faII kommer du att ha rätt att göra Prövning i den kursen innan du tar studenten. SkoIa har rätt att ta prövningsavgift på 500 kr från dig.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA