Amer

    Hej, Är det obligatorisk att läsa matte 4c och kemi 2? Jag går natur/natur programmet på gymnasiet. Universitet som jag tänker söka utbildningen där, kräver bara betyget i matte 3c och kemi 1. Naturligtvisst behövs också en komplett högskole behörighet eller fullständig gymnasie exam.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amer;
    i inriktningen Naturvetenskap ingår matte 4 och kemi 2 som obligatoriska kurser.
    Man måste, alltså, ha betyg i de kurserna i sitt examensbevis. Även F är betyg; det går, alltså, med F i både matte 4 och fysik 2 ta ut examen från NA/naturvetenskap. Att just "din" högskoleutbildning ej kräver matte 4 och kemi 2 spelar, i detta fallet, ingen roll, för att du behöver även ha Grundläggande behörighet och det betyder Examensbevis.
    Det skulle dock gå bra med examensbevis från en annan utbildning, exempelvis från NA/natur-och-samhälle men då måste du ha betyg i alla kurser som ingår i inriktningen "samhälle" och det är bl.a Samhällskunskap 2 och Geografi 1.
    Du får gärna se Programplan för NA >>>.
    ***
    Om det blir så att du ej får betyg i Matematik 4 och Kemi 2, och du samtidigt inte har och inte kan få betyg i Samhällskunskap 2 och Geografi 1, får du Studiebevis (i ställer för examensbevis).
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.

    Vänligen
    ANNA