Saga

    Hejsan! Jag vill gärna få så höga meritpoäng som möjligt, men tror inte att jag kan gå ut med ett A i matte 5. Kanske ett C. Men nu är min fråga, tjänar jag mer på att läsa en 100 poängs kurs som inte ger extra merit poäng men där jag kan få ett A eller B i?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Högre betyg i ”ett steg” till ex från C till B, eller från D till C i en 100-poängskurs ger höjning med 0.1 och meritpoängen för matte 5 är mellan 0.5 och 1,0, beroende på vad din utbildning på högskolenivå kräver. Exempel: om du har alla A men E i matte 5, så får du ändå en höjning med plus 0.1. Jämförelsetal sänks med -0.4 men sedan läggs 0.5 till som meritpoängen/eller 1.0 om matte 4 krävs för särskild behörighet och på så sätt är det fördelaktigt att läsa kurser som ger Meritpoäng.

    • :

      Alltså tjänar jag mer på att läsa matte-5 och ex få ett E, rent poängmässigt, än att läsa en vanlig 100-poängs kurs och få ett A i det...

      (går naturvetnskapsprogrammet.)

    • Julia : När du skriver "poängmässigt", menar du att du vill ha så högt meritvärde som möjligt? Och i så fall är det mer fördelaktigt att få E i en kurs som ger meritpoäng, än A i en kurs som inte ger meritpoäng.
    • :

      Ja, jag menar poängmässigt :)

      Hm. Om jag väljer Eng 7 nu och en vanlig 100 poängskurs, hade jag kunnat läsa matte 5 sedan på komvux? Tänkte läsa upp vissa matte kurser där och tänker då att kunskaperna verkligen sitter då. Men får jag fortfarande full merit då? Är det bättre att läsa det på komvux och få A eller läsa till matte 5 nu och få ett E-C? Hamnar jag fortfarande i urval 1? Och vad händer med de extra 100 poängen från den "vanliga" kursen jag läst, kommer de bara gå efter det högsta betyget och utesluta den?

      (Ber om ursäkt för röran med alla mina frågor...)