Alexander
    Jag går för nuvarande i ekonomi i ettan och undrar om man kan välja matte 5 istället för matte 4. Jag vet att jag kan välja båda men då hamnar jag på 3 merit. Tar jag bara matte 4 hamnar jag på 2. Men om det är möjligt att bara ta matte 5 så hamnar jag på 2.5 merit. Om detta är möjligt skulle det vara perfekt!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Innehåll i mattekurser bygger direkt på varandra och det går inte att ta till sig det som lärs ut inom matte fem, om man inte kan det som lärs ut i matte 4.

    Du kan fråga på din gymnasieskola men jag tror inte du får ett positivt besked; detta för att skola vill ge dig möjlighet att få Godkänt betyg, och har man inte förkunskaper är chansen liten att få godkänt betyg; och F betyg ger inte heller meritpoäng.

    Jag förstår inte riktigt hur du kom fram till 2,0 respektive 3,0 meritpoäng... Matte 5, godkänt betyg ger 1.0 i merit Om matte 4 krävs för behörighet; i andra fall ger matte 5 en halv meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare