Sara
    Hej!
    Jag går just nu andra året på Na programet i Lund. Vi ska nu snart välja individuella val till tredje året, jag funderar på bioteknik, engelska 7 och matte 5. Jag undrar om just matte 5 är obligatorisk för att komma in på en viss högskoleutbildning (bortsett från meritpoäng alltså). Funderar på att läsa till forskare inom biomedicin eller läkare:)
    väldigt tacksam för svar, Sara.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sara,
    vad det gäller just Matematik, så är behörighet till Läkare - Matte 4
    och till Biomedicin - Matte 3c eller Matte 4 (olika till olika inriktningar inom biomedicin) men jag hittade inte någon utbildning inom Biomedicin där Matte 5 krävs för behörighet. Du kan kontakta vägledare på den högskola/universitet för att höra om någon ändring planeras i behörighetskraven, men det har inte jag hört ngt. om, så det är mindre troligt i så fall.
    Matte 5 krävs till vissa ingenjörsutbildningar t.ex. på Chalmers Tekniska högskola.
    Men inte till Läkare eller till Biomedicin, inte ännu i alla fall.
    Du kan själv se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/biomedicin-106
    och den här sidan kan jag varmt rekommendera www.studera.nu där finns all nödvändig info- om högskolestudier i Sverige och en del info- om studier utomlands också.
    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte