Nell
    Jag går första året på gymnasiet på estetiska musik programmet och då jag går estet behöver jag inte läsa matte mitt andra år om jag själv inte vill. Jag har alltid haft kämpigt med matte och funderar därför på att inte fortsätta med matte nästa termin. Men jag undrar om det finns nå kurser jag kan välja istället för att fortfarande ha goda chanser?
    Jag vill inte ta ifrån möjligheter för mig själv då jag inte är säker på vad jag vill fortsätta med efter gymnasiet.(även om de lutar mot singer songwriting eller liknande) Valet av kurser inför år två är nästa vecka och jag skulle gärna vilja ha svar på den frågan.
    Som sagt jag undrar om det finns något man kan göra istället för att läsa matte2(om de så det kallas) och ha något liknande rättigheter på högskolor. Jag vet att matte kan va viktigt men jag skulle vilja veta ändå.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nell,
    om du inte vet exakt vad du vill läsa efter gymnasiet, behöver du inte läsa matte i åk2 och 3 på gymnasiet. Det finns massor med utbildningar både på högskola www.studera.nu och på en yrkeshögskola www.yhguiden.se som inte kräver matte.
    I fall du upptäcker att du behöver mer matte än bara den obligatoriska på alla gymnasieprogram Matte 1, kan du i så fall läsa matte inom Individuellt val under åk3 eller komplettera på komvux efter gymnasiet.
    I stället för matte kan du välja någon av de andra kurser som din skola erbjuder av de valbara kurser.
    Önskar dig allt väl!
    Mvh
    Mikael SYV