Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton, om du har intyg från folkhögskola där framgår att du med godkänt resultat genomfört en gymnasial kurs matematik 2 (eller matematik B som den hette förut), då borde komvux nöja sig med det och anse att du har förkunskaper och kan antas till kursen matematik 3b eller 3c.
    Annars så kan du fråga om komvux kan erbjuda dig göra nivåbedömning i matte. Det kan också finnas fördelar för dig att läsa matematik 2 först, och sedan matematik 3 (du kommer i så fall fräscha upp, repetera dina mattekunskaper) och kan då lättare få högre betyg i matte 3.