Laura
    Hej tack så mycket för att ni tar av er tid för att läsa mina frågor.

    Fråga 1.
    Jag skulle vilja bli nutritionist i framtiden och går på en IB linje.
    Jag kommer att ta Math Studies som är motsvarigheten till 3b i matten.
    Dock, så står det att, för att jag ska kunna komma in på en nutritionist linje måste jag ha matte 3c.

    Är det något jag kan studera redan nu i gymnasiet? Eller är det svårt att plugga upp senare på komvux?

    Min matte lärare sa att det inte spelar någon roll. Men jag vet inte om jag ska tro honnom.

    Fråga 2.

    Jag har ett val att välja mellan Engelska eller Svenska. Jag är född i Sverige. Jag gillar engelska mer och käner att det skulle vara jobbigt att gå igenom svenskan men många säger att det är nödvändigt. Varför är det nödvändigt/bra att ta svenska? Är testen för utlädnska personer som vill få behörighet till ett svenskt universitet svåra för en infödd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    kika gärna på >>yrke/nutritionist

    Vill du jobba som nutritionist i Sverige - behöver du kunna mycket bra svenska, i tal och skrift. Det är inte bara för att kunna tillgodoräkna dig utbildning, men även för att sedan kunna klara av jobbet, som du behöver mycket god svenska - i tal och i skrift; därför behöver du lära dig så mycket svenska du kan!

    Angående vilkan kurs i matematik du behöver läsa på IB-programmet
    Kika gärna på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Sarskild-behorighet/  där du bland annat kan se följnde:

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är Antagning.se som i Sverige administrerar antagning till högskoleutbildningar. Du kan därför vända dig till www.antagning.se - för att det är, oavsett vad någon annan säger, Antagning.se som bestämmer.